Μαρία Μαρή: Κριτική για την παράσταση Παρασκευή και 13 απο την θεατρική σκηνή Ηρακλείου - iraklio24

Post Top Ad




.

Μήνυμα από την ομάδα του irakllio24.blogspot.com ...

Βασιζόμαστε στη διαφήμιση, προκειμένου να σας παρέχουμε δωρεάν περιεχόμενο!

Κάνοντας κλικ οπουδήποτε σε αυτήν τη σελίδα η κάνοντας μια κοινοποίηση μας βοηθάτε να συνεχίσουμε το έργο μας ...... Ευχαριστούμε !!




Μαρία Μαρή: Κριτική για την παράσταση Παρασκευή και 13 απο την θεατρική σκηνή Ηρακλείου

Η Μαρία Μαρη μια καταξιωμένη θεατρολόγος ταξίδεψε μέχρι την Κρήτη και συγκεκριμένα στο Ηράκλειο για να παρακολουθήσει την θεατρική παράσταση "Παρασκευή και 13" απο την θεατρική σκηνή Ηρακλείου

 «Παρασκευή και 13» μια σπαρταριστή κωμωδία 

του Αντώνη Καλομοιράκη από τη Θεατρική Σκηνή Ηρακλείου

 «Παρασκευή και 13», και δεν είναι αυτό που κάποιος  νομίζει, μια κακοτυχία, μια δαιμονική μέρα. Το αντίθετο είναι μια έξυπνη διακωμώδηση, ένα ταξίδι για τη ζωή γεμάτο γέλιο. Μια κωμωδία του Αντώνη Καλομοιράκη, όπου διακωμωδεί όλες τις δεισιδαιμονίες, αλλά και τις αγκυλώσεις των νέων με τα κινητά, τη δυσκολία να δημιουργήσουν μια κανονική σχέση, να επικοινωνήσουν πραγματικά. 

Η κωμωδία μπορεί να αγγίξει κάθε θέμα αποφεύγοντας τον διδακτισμό. Έτσι κι εδώ γελάμε καθώς συνειδητοποιούμε τα προσωπικά αδιέξοδα, τους φόβους, που δεν είναι οι δεισιδαιμονίες, αλλά ο φόβος του άλλου, ο φόβος της έκθεσης και της δέσμευσης, ο φόβος και η δυσκολία αποδοχής του διαφορετικού.

Το έργο

Ο Τρύφωνας είναι ένας βραβευμένος φυσικός. Εξηγεί τα πάντα με βάση τη λογική και την επιστήμη. Καταδικάζει κάθε άνθρωπο που πιστεύει σε ζώδια, σε προλήψεις και δεισιδαιμονίες. Τι συμβαίνει όμως όταν συναντάει την Παρασκευή; Μια κομμώτρια τρελαμένη με τα ζώδια, προληπτική και το χειρότερο … η γιαγιά της είναι μάγισσα; Τι συμβαίνει όταν μαθαίνει ότι την σκεπάζει μια κατάρα; Μια κατάρα που θα επηρεάσει άμεσα και τον ίδιο;

Ένα πανέξυπνο κείμενο του Αντώνη Καλομοιράκη, που δίνει την ευκαιρία σε νέους ανθρώπους να ερμηνεύσουν ευχάριστους ρόλους, να ξεδιπλώσουν το ταλέντο τους  και να διασκεδάσουν το κοινό τους.

Η παράσταση

Μαγικά λόγια, ο θίασος όλοι μαζί και χορός, ωραία κίνηση προοίμιο της παράστασης.  Ό

Όλα ξεκινούν με την βράβευση του συγγραφέα Τρύφωνα Μπλάτσα (Θανάσης Φραγκόπουλος) για το βιβλίο του « Πώς να επιβιώσεις με τόσους ηλίθιους». Το βιβλίο του γίνεται best seller  και ο παρουσιαστής σχολιάζει ότι συμπτωματικά το παρουσιάζουν στο κοινό ημέρα Παρασκευή και 13, γεγονός που τον αφήνει αδιάφορο. Όλος αυτός  ο σκοταδισμός και οι δοξασίες  που εκείνος αποκαλεί «σκαταδισμό», προέρχονται μόνο από τον  αδικαιολόγητο  φόβο του ανθρώπου. Ο Τρύφωνας  εκνευρίζεται με την παρουσιάστρια (Δήμητρα Κοροτζίδου), όχι για την αποφράδα μέρα της παρουσίασης, αλλά  γιατί άργησαν να ξεκινήσουν την εκπομπή λόγω ανθρώπινου λάθους, συγκεκριμένα λάθος του ηλεκτρολόγου. Η παρουσιάστρια επιφανειακή, ενδιαφέρεται μόνο για την ομορφιά της και την περιποίησή της. Δεν μπαίνει στον κόπο καν να του απαντήσει  όταν της απευθύνει τον λόγο. Μασάει τσίχλα, βάφει τα νύχια της, βάζει κραγιόν και δεν ξέρει καν τι και ποιον παρουσιάζει. Πετυχημένη παρουσίαση κάποιων μέσων κακής ενημέρωσης.

Ο Τρύφωνας (Θανάσης Φραγκόπουλος) και ο Θανάσης (Μάριος Λιαπάκης),  είναι δυο φίλοι, δυο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι, ο  πρώτος είναι ορθολογιστής και επιστήμονας και ο  δεύτερος  μόνιμα εξαρτημένος από το κινητό του και από μια πλατφόρμα διαδικτυακών γνωριμιών, όπου γνωρίζει γυναίκες και μετρά τη δημοφιλία του. Στην πλατφόρμα αυτή ,οι ενδιαφερόμενοι μπαίνουν με ψευδώνυμο « Αυγουστιάτικη Πανσέληνος», «Τσουρουφλισμένο γατάκι»,  « Φτηνιάρα πουτίγκα», « Μεγάλος Μπανανίτο». Αυτό έχει καταντήσει να είναι η ζωή του.  Και οι δυο είναι ουσιαστικοί και προκαλούν το γέλιο.

Από την άλλη ο Τρύφωνας δεν λέει να « σταυρώσει» κοπέλα.  Δεν ξέρει να κάνει κομπλιμέντα, λέει πάντα την αλήθεια όταν γνωρίζει κάποια και δε νοιάζεται αν θα γίνει αγενής, ούτε αν τα λόγια του θα πληγώσουν ή θα προσβάλλουν τον άλλον. Ο Θανάσης (Μάριος Λιαπάκης)  πιστεύει στην τύχη, ενώ ο Τρύφωνας  εκνευρίζεται με την αφέλειά του φίλου του. Ο ένας είναι ευγενής και καταφερτζής με τις γυναίκες και παίρνει πάντα αυτό που θέλει, ενώ ο άλλος είναι μονόχνοτος, ειλικρινής ως το σημείο να γίνεται αγενής και επιθετικός, γι’ αυτό και είναι πάντα μόνος του.  

Ο Θανάσης οργανώνει τυφλό ραντεβού για τον φίλο του, μέσω της πλατφόρμας γνωριμιών επιτρέποντάς του να χρησιμοποιήσει το δικό του όνομα και να πάει εκείνος στο ραντεβού στη θέση του.  Εκεί αρχίζουν όλα. Ο Τρύφωνας γίνεται αντιπαθής στην ελαφρά παχουλή κοπέλα του ραντεβού, τη Λίτσα (Μαρία Κάβουρα). Εκείνη έχει τόσο ανάγκη από τρυφερότητα και αποδοχή και σκοντάφτει πάνω στην αγένειά του και τις προσβολές του. 

Εξαιρετική η ερμηνεία της Μαρίας Κάβουρα, ενώ η ίδια έχει σχεδιάσει το σκηνικό και έχει γράψει και λόγια για τραγούδι της παράστασης.

Με την συμπεριφορά του Τρύφωνα,  το προφίλ του Θανάση στην πλατφόρμα έχει πληγεί και τώρα θα πρέπει η Λίτσα να πεισθεί να διορθώσει τον αρνητικό χαρακτηρισμό,  που του έχει κάνει για να μην χάσει τα credits του ο Θανάσης. Ο Τρύφωνας που παρουσιάστηκε ως Θανάσης έχει αναφερθεί ότι είναι κομπλεξικός, αγενής και απαίσιος. 

Καθώς οι δυο τους αναζητούν τη Λίτσα στο κομμωτήριο που δουλεύει για να την μεταπείσουν να αλλάξει τον κακό χαρακτηρισμό, ο Τρύφωνας γνωρίζει την Παρασκευή (Ευγενία Λύτρα). Κομμώτρια πανέμορφη, απογοητευμένη από τους άνδρες, γιατί την θέλουν μόνο για το κορμί της, πενθεί τον τελευταίο χωρισμό της και μιλά για την μωβ τούφα, που έχει βάλει στα μαλλιά της ως ένδειξη πένθους , ενώ τραγουδά μανιωδώς Άννα Βίσση και κουνιέται σαν την Μαρία Ιορδανίδου στις ελληνικές ταινίες. Είναι εντελώς χαζή, με πολλές δεισιδαιμονίες και με γιαγιά μάγισσα. Η Ευγενία Λύτρα έχει επιμεληθεί και τις χορογραφίες της παράστασης, στις μουσικές επιλογές του σκηνοθέτη Μάνου Μανιά. Οι χορογραφίες απλές και διασκεδαστικές πάνω σε γνωστά μουσικά θέματα.

Ο Τρύφωνας την ερωτεύεται και νομίζει ότι είναι η ευκαιρία του να συνάψει επιτέλους σχέση. Δύσκολος στην επικοινωνία, αν και θέλει μόνο να συνευρεθεί με την Παρασκευή, το καθυστερεί και εκείνη ενθουσιάζεται γιατί νομίζει ότι βρήκε τον μόνο που δεν τη θέλει μόνο για σεξ. Νομίζει ότι έχει σοβαρή σχέση και θέλει να τον γνωρίσει στη γιαγιά Σαββάταινα (Ευαγγελία Χρηστάκη), ιδιαιτέρως αστεία, ονομάζει τον μαύρο γάτο της ασπρούλη, και  δεν είναι άλλος από τον  άνδρας της που τον τιμώρησε και τον  μεταμόρφωσε σε γάτο, μιλά με έναν σκελετό που τον ταΐζει σούπα και μετακινείται με την σκούπα της.  Η Ευαγγελία Χρηστάκη σε κόντρα ρόλο, γιατί υποδύεται την άσχημη μάγισσα, δεν χάνει ούτε λεπτό το τρέμουλό της, την γέρική φωνή της , την καμπούρα και το περίεργο βάδισμα, ενώ υποχρεούται από τον ρόλο να μιλά μέσα από μια πνιγηρή μάσκα.

 Ο Τρύφωνας εννοείται ότι δεν πιστεύει τίποτα από όλα όσα βλέπει και το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να κάνει ερωμένη του την Παρασκευή.  Η γιαγιά «ζυγίζει» τον Τρύφωνα για να δει αν είναι κατάλληλος για την εγγονή της λέγοντάς του ότι το δυνατό σημείο της Παρασκευής δεν είναι η ομορφιά της, αν και η κοπέλα είναι πανέμορφη, αλλά το μυαλό της,  αν και δίνει την εντύπωση λίγο τρελής και αγαθής. Τον προειδοποιεί δε ότι αν δεν την αγαπά θα πέσει κατάρα επάνω του. 

Όντως ο Τρύφωνας, που δεν είχε και πολύ σοβαρά αισθήματα για την Παρασκευή άρχισε να υφίσταται τις συνέπειες της κατάρας για όποιον δεν αγαπήσει την εγγονή της Σαββάταινας. Τον κυνηγούν  όλοι για την απρεπή του συμπεριφορά, ενώ οι εκδότες του βιβλίου του, αποσύρουν το βιβλίο και ακυρώνουν την παρουσίασή του. Μια σκούπα του βάζει τρικλοποδιές,  και τότε εκείνος κάνει την σκέψη ότι η βρωμόγρια τον έχει καταραστεί.  Κωμική κίνηση η κίνηση του ηθοποιού Θανάση Φραγκόπουλου, που σκοντάφτει συνέχεια και με όλες τια αναποδιές έχουν σπάσει τα νεύρα του. 

Στην επαφή μας με τους ανθρώπους, πρέπει να μπορούμε να δούμε τα στοιχεία εκείνα που μας ενώνουν. Το σημαντικό ακούγεται στην παράσταση «το δάκτυλο που δείχνει το φεγγάρι, δεν είναι το φεγγάρι.» 

Η μάγισσα συμβουλεύει τον Τρύφωνα να  βρίσκει όσα τον ενώνουν με τους ανθρώπους γύρω του  και όχι όσα τον χωρίζουν. Κοινώς του λέει να «ξεκαβαλικέψει» από τη δική του σκούπα.  Αν είναι να μην λέει ούτε ένα καλό λόγο καλύτερα να μην μιλά καθόλου και να προσπαθεί να μπαίνει στη θέση του άλλου. Η κατάρα βρίσκεται μέσα στον καθένα.  Θα είναι ευτυχισμένος όταν δεν θα αναλώνεται  σε ματαιοδοξίες , φανφάρες και υβριστικά λόγια. Και ο Θανάσης από την άλλη δεν θα αναλώνεται σε επιφανειακές σχέσεις που το μόνο που του προσθέτουν είναι ανανωρισιμότητα σε μια ανόητη πλατφόρμα, εύρεσης συντρόφου, όπου διάφορα πρόσωπα πνίγουν την μοναξιά τους.  

Ο «επιτυχημένος» Θανάσης από την άλλη λιποτακτεί από κάθε σχέση. Όλοι οι ρόλοι καταδιώκονται από κάτι. 

Και οι έξι ερασιτέχνες ηθοποιοί έχουν λάβει σωστή διδασκαλία από τον σκηνοθέτη τους Μάνο Μανιά, ο οποίος πια έχει δημιουργήσει σχολή στο Ηράκλειο Κρήτης. Εκπαιδεύει με σοβαρότητα τους ηθοποιούς του και ανακαλύπτει ταλέντα. Η παράστασή του έχει ρυθμό συντονισμένες κινήσεις, με ωραία γκαγκ. Η ομάδα του είναι δεμένη έχει επιπλέον διδάξει τον Χρήστο Βασιλάκη τον σωστό χειρισμό της κονσόλας. Ούτε ένα λάθος στους πολλούς και διαφορετικούς φωτισμούς και τα πολλά και διαφορετικά μουσικά θέματα. 

Ο συγγραφέας προσεγγίζει με ανάλαφρο, ευχάριστο και θεατρικό  τρόπο το αδιέξοδο των σύγχρονων σχέσεων  μεταξύ των ανθρώπων, την άνιση σχέση με το Υπερεγώ τους,  που οδηγεί σε δυστυχία και αδιέξοδο. Ας πούμε ότι πρόκειται για ένα όνειρο που βάζει τον θεατή σε σκέψεις  προκειμένου να αποφύγει τις ματαιόδοξες σκέψεις του.

Μια παράσταση για ευρύ κοινό, για κάποιους που είναι εξαρτημένοι από δεισιδαιμονίες αλλά και για νέους, που αντιστοίχως είναι μανιωδώς εξαρτημένοι από την τεχνολογία, τα social media, την προβολή τους, γεγονός που εκφράζει μια κραυγή απελπισίας για αποδοχή.

Νέοι και ταλαντούχοι ερασιτέχνες ηθοποιοί σε ένα φρέσκο κείμενο με πολλές παραμέτρους και έναν ευδιάκριτο στόχο – απεμπλοκή από κάθε μέσο που δεσμεύει το μυαλό και την κρίση.


Μαρία Μαρή

Θεατρολόγος


.

.